Subscribe RSS

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha Pengasih. Selawat dan salam keatas junjungan mulia Rasulullah S.A.W.


Alhamdulillah, selesai sudah liqa’ yang memang ana tunggu-tunggu. Terlalu lama rasanya tidak duduk satu halaqah dengan sahabat seangkatan. Sehingga kadang-kadang hati ini sedikit sensitive dan emosi dengan keadaan dan respon sahabat. Inilah natijah bila tidak saling faham antara satu dengan yang lain. Dalam halaqah lah kita mampu bentuk kefahaman kita.
Memerhatikan semangat yang ditonjolkan oleh sahabat-sahabat, menambahkan lagi semangat yang ada dalam diri ini untuk terus berada di medan ini. Agak sukar untuk memahami dan untuk difahami. Tapi bila kita bina ukhuwah itu, kita akan kecapi satu rasa yang tidak mungkin kita boleh ceritakan kepada orang lain. Andai hari ini kita bertentang pendapat, it’s ok, mungkin itu turning point untuk kita bersatu hati kelak.

Hanya satu point utama yang nak dikongsi dalam penulisan ringkas ini, setiap manusia ada kelebihan dan kekurangn masing-masing, kita cuba saling menegur kesilapan dan saling berlapang dada antara kita. inilah rahsia kita yang orang lain tak tahu. Ingat! Kita punya matlamat yang tinggi dan jauh untuk kita kejar, lantas jangan kerana sedikit ketidak sefahaman, kita korbankan segala yang kita perjuangkan. Mengakui kesilapan dan kita perbetulkan lebih baik daripada terus membela diri dan terus melakukan kesilapan. Seperti yang kerap diingatkan, kita perlu korbankan sifat, sikap perangai dan yang sewaktu dengannya untuk ISLAM. Siapa kita untuk kita turuti rasa hati sendiri? Kalau bukan kita yang julang Islam, kita harap pada siapa?
Akhir kalam, Medan yang berliku ini perlu kita tempuh dengan segala kekuatan dan kudrat yang ada. Andai suatu hari terdetik kekesalan, terfikir kekecewaan, terasa keletihan, mengadu lah Pada Allah agar ditambah kudrat yang ada. Medan ini bukan satu pilihan, mahu atau tidak kita perlu tempuh bersama-sama, ayuh sahabat seangkatan, kita perkukuh ukhuwah, kita cetus revolusi ummah di bumi kita berpijak kini. Tidak ada yang mustahil andai kita berjalan seiringan. Andai ada tembok yang memisahkan hati kita, mari kita runtuhkan bersama.


“Kuntum cinta rabitah ini, akan terus berbunga & tumbuh segar, sesegar kuntuman nailofar.. Ianya berputik disini, akan berbunga & bersemi disana, Ya ALLAH, satukanlah hati kami, moga jelas fikrah di jiwa, dalam perjuangan Islam tercinta untuk merebut Mardhatillah…”


“HELWANI KEMBALI INTIFADA”


SrikandiMuda...

0 comments to “Medan Ini (2)”