Subscribe RSS



Malam sebelum kertas pertama peperiksaan akhir, satu panggilan dterima daripada seorang senior. Saya tengah study group, utk subjek “Principle of Management” subjek minor untuk semester ini. Bila panggilan masuk ingin berbincang masalah ummah kini, rasa tak boleh nak tolak atau tangguh perbincangan, maka diteruskan perbualan itu sebagai sedikit selitan dipersiapan akhir menghadapi kertas peperiksaan.

Agak berat kes yang disampaikan kali ni, seorang remaja permpuan trouma selepas hampir di cabuli oleh dua orang lelaki tak dikenali. Tersentak juga bila mendengar berita tersebut sebab dikhabarkan remaja tersebut ataupun lebih spesifik pelajar tahun 5 di sekolah menengah sekitar Labuan, mengenali saya kerana pernah terlibat dalam satu program pelajar yang saya hadiri katanya. Saya pun kurang ingat program mana satu apatah lagi siapa orangnya, kerana ramai peserta setiap program dan saya memang agak lemah part ini, mengingat nama dan orang yang jarang-jarang dijumpai. Walaupun perbualan itu berakhir dengan tiadanya penyelesaian yang konkrit saya mampu fikirkan, perkara itu cukup meninggalkan satu keluhan berat dalam hati ini. Aduhai bumi Labuan.

Saya menyambung ulangkaji sedikit bab lagi malam tu bersama 4 orang sahabat yang cukup memahami, sudi menunggu perbincangan melalui telefon itu berakhir sebelum meneruskan sesi pembelajaran. Selesai semuanya, malam itu perlu diakhiri dengan sedikit rehat, untuk dapatkan tenaga menempuh dewan peperikasaan esok pagi. Saya tidur dalam keadaan kurang tenang, berfikir.

Selepas dua hari berlalu, petang tadi, dapat lagi satu perkhabaran mengejutkan. Melalui perkhidmatan online Yahoo Messenger (YM), satu lagi keluhan berat,

“Busy ke?”

“Tak lah, paper untuk minggu ni dah satle, minggu depan pula”

“Nak minta mahira bagi tazkirah kepada pelajar sekolah ****”

“O, ada usrah ke di sana? ” saya berkira-kira nak menolak sebenarnya.

“Ya. Tajuknya .Maruah diri. Ada pelajar yang ditangkap berzina”

Tersentak mendengar, lalu bersetuju saja dengan permintaan kakak yang bakal meninggalkan bumi Labuan beberapa ketika lagi.

Beratnya masalah pelajar zaman sekarang. Teringat pula satu ketika dalam satu sesi usrah di luar kampus masa tu, seorang kakak merangkap guru di sebuah sekolah menengah menceritakan ada seorang pelajarnya bertanya soalan berkenaan pentingkah ‘Dara’ seorang perempuan? Baginya tidak penting dan tiada beza pun. “Kami dah biasa ‘buat’ cikgu” dialog pelajar sekolah tersebut, menurut kakak tu yang bernada sebak bercerita kepada semua ahli usrah. Saya yang berwajah tenang, masa tu, sebenarnya tidak menggambarkan langsung perasaan yang tengah bercelaru, memikirkan masa depan generasi akan datang.

Bumi Labuan sangat-sangat memerlukan pancaran nur Islam. Andai tiada, maka gelap lah masa depan genarasi akan datang di sini. Cerita-cerita yang saya selitkan belum dapat menggambarkan keseluruhan keadaan di sini sebenarnya. Belum lagi buka cerita tentang arak yang seperti minuman harian sesetengah (bolehkah dikatakan majoriti?) masyarakat labuan. Hampir semua kedai runcit menjual arak pelbagai jenis dengan harga yang murah(bebas cukai). Setaraf dengan harga minuman lain.

Teringat seorang peserta program tahun lalu, menangis teresak-esak, dipenghujung program. Bila saya berjumpa sendiri dengannya, slow talk, dia terkenangkan semua yang pernah dilakukannya. Agak lama juga sesi personal talk dengan adik tu, dan bukan mudah nak menunggu dia menceritakan segalanya. Antara persoalan yang menyentuh hati, “Saya selalu minum arak kak, mesti Allah marah” lalu menyambung tangisannya. Tidak banyak yang mampu saya ungkapkan kepada adik tersebut, melainkan meyakinkan dia dengan kasih sayang, rahmat dan keampunan Allah yang terbuka luas untuknya, semoga dia perolehi kekuatan menempuh hari mendatang dengan persekitaran Labuan yang sangat mencabar ini.

Saya kehilangan kata-kata selepas bertemu Adik tersebut, kerana ada satu kesimpulan yang berlegar-legar di kepala. Bagi saya, anak-anak remaja Labuan, tidak pernah dikenalkan dengan ISLAM dan cara hidup Islam. Ya, memang belum merasai keindahan dan kenikmatan hidup beragama dan rasa bertuhan. Buktinya, pelajar tadi, dengan sesi program ringkas pada perkiraan saya, dan juga pengisian yang biasa-biasa sahaja pun, malah hanya sebuah program “touch and go”. sudah mampu menyentuh hati yang gersang itu. Lalu persoalan yang lebih berat menghempap kepala,

Maka ini tugas siapa?

Mudah-mudahan di beri kekuatan dan ditunjukkan jalan yang terbaik. Generasi masa hadapan perlu dibentuk dengan acuan Islam sudah tidak ada kaedah lain yang lebih baik. Hanya satu, Kembali pada ISLAM yang sebenar-benarnya.

**Saya masih berkira-kira ingin bermula dari mana untuk sesi tazkirah esok… sungguh banyak perkara yang perlu dipertimbangkan.
SrikandiMuda...

Category: | 0 Comments

0 comments to “Aduhai Generasi Muda Labuan...”