Subscribe RSS



Bergegas bersiap sebelum datang satu mesyuarat malam itu. agak kelam kabut juga, beberapa minit lagi sebelum masa yang ditetapkan. walaupun memang biasanya meeting akan start lewat, confirm menunggu juga, tp, aku tidak mahu ada mindset itu di fikiranku walaupun hampir tertanam dalam benak. Kalaupun menunggu, biarlah. yang penting bukan aku yang ditunggu. Sebelum menyarungkan kasut, huh, aku masuk semula kedalam bilik. "Kepimpinan melalui teladan" perlu dipupuk. Teringat tempat meeting pada malam itu, dewan kuliah yang agak sejuk. perlu pakai jaket. lalu ku capai jaket yang tergantung di dinding. aku sebenarnya bukan orang yang suka pakai jaket. walaupun aku memang ada masalah sikit tidak tahan dengan keadaan sejuk, tapi bagiku pakai jaket, rimas dan menyusahkan. Tapi, teringat peristiwa...

" Huh sejuknya.. " Luahku pada sahabatku di tempat duduk sebelah dalam satu majlis tahunan organisasi.
" ya sejuk juga " sambil tersenyum dia memberikan respon. Aku yang semakin tak tahan, memang tak boleh fokus dengan perbincangan penting pada ketika itu. aku mengambil keputusan untuk berdiri dan menuju ke suis pendingin hawa lalu menekan butang off. (memang tidak ada butang untuk slow kan)... tiba-tiba kedengaran suara seorang sahabat,

" Eh, panas bah ni " " Huh, sejuk " responku ringkas.. " tak kan kerana sorang sejuk air cond perlu dimatikan. semua orang rasa panas. " " sejuk ba.. " " hidupkan balik air cond tu.. "

walaupun responku membiarkan keadaan pada ketika itu berlalu dengan riak muka yang selamba... Tapi, sebenarnya, otakku ligat berfikir dengan dialog tadi.

"Tak kan kerana seorang sejuk, air cond perlu dimatikan?"

aku cuba mengadaptasikan dalam perjalanan hidup terutama sekali dalam prinsip berpersatuan.
Tak kan kerana kita seorang seluruh organisasi akan terkena kesannya. pentingkan diri bukan sifat kepimpinan.

*************************************************************************************

Kepimpinan melalui teladan selalu aku dengar sejak di bangku sekolah lagi.. tapi kurang kuamati difnisi dan maksud sebenarnya. tapi, bila dberi tanggung jawab untuk menjadi pemimpin dalam persatuan, aku mula merasa betapa pentingnya koonsep itu. sejak menjadi timbalan pengerusi PERISA di awal-awal penubuhannya dulu, banyak yang aku pelajari untuk mengaturkan organisasi. sedikit sebanyak, ilmu dan pengalaman yang sedikit itu, boleh digunakan kini.]


" Pemimpin yang baik, bukan semata-mata orang yang boleh buat kerja banyak. Bukan yang boleh bekerja pantas. Tetapi, orang yang mampu merancang dan mengatur gerak kerja dan mampu menggerakkan orang bawahan untuk komitmen dalam kerja yang diberikan. Pemimpin bukan orang yang perlu buat semua kerja, tapi orang yang perlu mengagihkan kerja "
pesanan ini aku perolehi oleh salah seorang ustazah MT GAMIS sesi lalu dalam satu program bersama mereka hampir setahun yang lalu. Banyak perkongsian pribadi yang dikongsikan dengan ku, bila ada masa berbual-bual dengan ustazah syuhada, ustazah mashitah dan ustazah nuha. Malah dalam perjalanan menghantar mereka ke airport, sempat ustazah mashitah meninggalkan pesanan2 yang kukira inilah yang mengikat hati kami, walaupun pertemuan yang tidak sampai seminggu.

Bila mengimbas kembali sirah Baginda Rasulullah s.a.w. Kepimpinan yang ditonjolkan oleh baginda cukup sempurna untuk kita mengambil contoh tauladan untuk mengatur langkah. Stiap tindakan baginda berdasarkan wahtu dan perintah Allah, tidak sesekali mengikut gerak hati sendiri dalam membuat keputusan. Kebijaksanan Baginda sehingga gelaran al-amin diiktiraf bukan sahaja oleh kaum baginda.

Rasulullah merupakan contoh terbaik seorang yang sangat mementingkan melakukan sesuatu secara bejemaah. Sewaktu berhijrah ke Madinah, Ali dipeintahkan untuk menggantikan tampat tidur baginda.Abu Bakar as-siddiq ditugaskan menemani baginda berhijrah ke Madinah dan sama-sama bersembinyi di Gua Thur. Asma’ binti Abu Bakar pula ditugaskan untuk membawa makanan kepada baginda dan Abu Bakar di Gua Thur.Abdulah bin Abu Bakar berperanan menyampaikan maklumat kepada baginda. Tidak lupa juga Amir bin Fuhairah yang menjadikan haiwan ternakannya sebagai fungsi untuk menghilangkan kesan jejak Rasulullah saw dan Abu Bakar.

Sikap baginda yang mengutamakan mesyuarat dalam setiap keputusan adalah antara resipi kejayaan kepimpinannya. Baginda bukan jenis pemimpin yang melakukan sesuatu mengikut keputusan sendiri sebaliknya sentiasa meminta pendapat daripada pengikutnya. Bagi sesetengah hal pula, orang-orang yang berkepakaran(ahli) dalam bidang-bidang tertentu diberi keutamaan untuk menentukan apa yang patut dilakukan.





ingin ku petik sedikit point dari cerminan teladan kepimpinan Rasulullah

(Rasulullah memimpin dengan suri teladan yang baik karena tidak banyak menyuruh atau melarang tapi dengan menjadi contoh yang baik. Keteladanan sangat penting kerana sehebat mana pun yang kita katakan tidak akan berharga kecuali kalau perbuatan kita seimbang dengan kata-kata. Rasulullah tidak menyuruh orang lain sebelum menyuruh dirinya sendiri. Rasulullah tidak melarang sebelum melarang dirinya. Kata dan perbuatannya amat serasi sehingga setiap kata-kata diyakini kebenarannya.

Kepemimpinan Rasulullah tidak hanya menggunakan akal dan fizikal, tetapi Beliau memimpin dengan kalbunya karena hati tidak akan pernah disentuh kecuali dengan hati. Rasulullah menabur cinta kepada sahabatnya sehingga setiap orang bisa merasakan tatapannya dengan penuh kasih sayang, tutur katanya yang rahmatan lil alaamiin, dan perilakunya yang amat menawan. Seorang pemimpin yang hatinya hidup akan selalu merindukan kebaikan, keselamatan, kebahagiaan bagi yang dipimpinnya.)


Sungguh beratnya amanah kepimpinan hanya mampu terpikul dengan keyakinan pada pertolongan dan kasih sayang Allah s.w.t.


ya Allah, tundukkan hati ku dan hati seluruh pimpinan pergerakan ISLAM di mana sahaja berada, agar mengamalkan konsep kepimpinan melalui teladan. Pimpinlah kami untuk memimpin.

*************************************************************************************

Lantas aku bermonolog dalam hati, walaupun tak suka pakai jaket , kena bawa bila keadaan menuntut, untuk tidak memberi kesan kepada orang lain. :)

SrikandiMuda...

Category: | 4 Comments

4 comments to “Kepimpinan Melalui Teladan”

  1. seorang bakal pemimpin dari kalangan mahasiswa, harus mampu memperlengkapkan diri dengan kemahiran memimpin yang dinamik.
    seringkali kepimpinan mahasiswa tewas dgn alam realiti apabila keluar ke dunia luar kampus apabila berhadapan dengan pengikut yang sukar untuk dipimpin.
    paling utama adalah memahami pemikiran yang dipimpin, tidak kiralah sama ada graduan atau seorang penoreh getah di pedalaman.

  1. Memahami orang yang bakal dipimpin... memang cukup kritikal, dan perkara inilah yang selalunya fail dan memberikan impak yang sangat besar terhadap keberlangsungan organisasi,.. kepelbagaian ragam dan pmikiran kadang2 menjadikan pimpinan 'hang'dengan pertimbangan demi pertimbangan... kalau di alam kampus pun terasa payahnya, apa lagi dunia luar yg berlipat ganda kepelbagaiannya...

    perbezaan level penoreh dan graduan satu perkara 'hard', di luar sana, dan d alam kampus, x bnyk mslh di situ cuma, ada sedikit problem dalam memahami antara berbeza jantina..

    pada pendapat anda semua, adakah wujud tidak saling faham sifat dan keadaan antara muslimin dan muslimat dalam gerak kerja?

    dan sekiranya ada, apakah pendekatan yang boleh di ambil? dalam usaha "memahami pemikiran orang yang bakal dipimpin..."

    mungkin boleh diperbincangkan... :)

    mungkin akhi haris sendiri boleh "memberi" perkongsian tentang "kemahiran memimpin yang dinamik"....

  1. alhamdulilah

    jumpa rakan seperjuangan.

    sama2 cinta tarbiah.

    bagus ukh,teruskan usaha anda.

    bagi juga teguran untuk ana.

    http://addinlove.blogspot.com/

  1. tugas memimpin bukan soal siapa yang dipimpin akan datang,
    tetapi siapa yang dipimpin sekarang..

    pemimpin hebat di kampus..tetapi kerap kali terdengar lesu di celah masyarakat..

    paling dekat 'masyarakat' jiran..

    -wallahua'lam-