Subscribe RSS


Agak tersentuh dengan penulisan sahabatku majita di blognya, mungkin sudah lama di post tulisan itu,baru sempat ku tatapi... melawat nenek seorang sahabat yang terlantar sakit di HDOK (Semoga ditetapkan segalanya yang terbaik) semasa cuti yang lalu meninggalkan sedikit sentakkan emosi yang sangat menggamit di hati. dalam kepadatan masa, di ruang persediaan terakhir untuk ke program MUSLIM 08, sempat juga kami mecuri sedikit waktu untuk memijak kaki ke HDOK. ku kira ini lah final touch yang paling berharga bila melihat suasana pesakit di wad. dalam himpitan waktu, tekanan gerak kerja yang memuncak untuk pastikan kami perform yang terbaik untuk program kali ini, Allah beri peluang untuk muhasabah diri, sebelum bercita-cita ingin memuhasabahkan adik-adik peserta program...


"Huh, muhasabah..." lontarku. bila melihat pesakit-pesakit di wad dengan penderitaan masing-masing yang pastinya ujian daripada sang Pencipta Alam.


" Sungguh sensitive perasaan pesakit yang terlantar. inilah peluang yang digunakan oleh golongan pendakyah untuk memesongkan akidah saudara seagama kita." kenyataan sahabatku, menyentak fikiran.


" Dulu ustaz Abdullah ada terangkan tentang perkara ni dan mencadangkan untuk kami aturkan plan PERISA menziarah pesakit di hospital ni, tapi tak sempat nak plan, mungkin silap kami kepimpinan ketika itu, agak tidak strategik mengatur masa. Maklumlah, setahun jagung di arena dakwah, belum pernah tahu tentang aulawiyyat. " tiba-tiba pula terkenang zaman bergerak kerja atas title PERISA, alam persekolahan, cukup manis. Maje tersenyum, dia juga salah seorang sahabatku yang sama-sama mengorak langkah berani menyahut seruan dakwah,yang belum pun dikenali mehnanya, dan PERISA lah yang mempertemukan kami.


aku menganggap sepajang perjalanan hari itu, satu usrah tidak formal sambil memerhati dan menganalisis persekitaran ummah sandakan, sasaran dawah kami, yang berat untuk ditinggalkan setiap kali cuti semester berakhir.

Teringat hasrat sahabatku yang tidak kesampaian. Cik kesuma merancang untuk kami mengadakan lawatan ke rumah warga tua pada mulanya, dan ubah plan ke HDOK, tapi tidak sempat kerana proses birokrasi, himpitan masa dan kepadatan program. terkilan , sebenarnya secara pribadi aku kecewa, tapi, jauh di sudut hati dan fikiranku, untuk cuti yang akan datang, ruang dan sasaran dakwah perlu dipelbagaikan.. mujur perancangan sahabatku cik Asti, untuk turun ke lapangan membuat pemetaan, dapat kami jalankan sekadarnya. ia satu permulaan yang baik. Cik Aishah yang berpendirian kukuh, cik adriyani, MPP UPSI yang berjiwa kental,dan semua sahabat muslimat yang sentiasa mendahulukan kepentingan ISLAM semangat membara dalam jiwa sahabat2 ku... semoga baik untuk kebangkitan ISLAM, (di bumi bertuah, Sandakan & Kinabatangan.) Jangan lah mencari dan menunggu-nunggu sang reformis mencetus revolusi dakwah, kerana kitalah insan-insan itu!!!



SrikandiMuda...

0 comments to “Terkenang...”