Subscribe RSS

"saya tidak faham apa yang apa sebenarnya yang ingin disampaikan dalam aktiviti tadi...?"
adu seorang sahabat setelah selesai sahaja satu aktiviti yang memang menuntut penjelasan yang mendalam tentang maksud di sebalik semua yang berlaku. di peringkat saya sendiri agak sukar untuk diterjemahkan dengan bait-bait kata, lebih-lebih lagi dalam usaha menggunakan istilah dan perkataan-perkataan yang biasa agar mudah untuk dicerna oleh sahabat tadi. akhirnya saya menjawab,
"aktiviti tadi menguji sejauh mana kefahaman kita terhadap apa yang kita lakukan. macam yang selalu naqibah tekankan kepada kita lah, kita kena faham betul-betul bila buat sesuatu, jangan buat membuta tuli... "
mencelah pula sahabat yang lain,
"bila dalam halaqah, saya faham apa yang akak2 jelaskan, tapi, faham setakat itu sahaja lah. bila praktikalnya, kadang kala saya juga sebenarnya keliru"
tidak faham makna 'FAHAM'....

kita kena bijak membaca keadaan yang berlaku di sekeliling kita,. itu pesanan ustaz yang saya tak boleh lupakan. dari situ lah saya mula belajar makna faham dalam bergerak kerja. saya juga sebenarnya sentiasa dalam proses mencari kefahaman dalam setiap langkah2 yang diatur,. tidak ada hentinya.. cuma sebagai insan yang mengaku ingin mendaulatkan Islam, kita harus sentiasa berfikir. setiap perkara yang kita hadapi, fikir dengan serius terutama sekali bila melibatkan agama yang kita sayangi. minda kita harus diasah untuk menjana idea-idea bernas untuk membantu gerak melicinkan gerak kerja. kita perlu belajar memikirkan masalah ummah yang semakin hari semakin meruncing dengan gejala-gejala yang seolah-olah tidak tertampung lagi. jadi, sebagai insan yang Allah dah pilih untuk sedar akan masalah ini, kita harus sentiasa cuba mencari langkah-langkah yang mungkin boleh diambil untuk mengatasi setiap masalah. kalaupun kita tidak berjaya untuk menjada idea yang cukup berkesan, sekurang-kurangnya, kita cuba untuk itu. dan point penting yang ingin saya tegaskan disini adalah, rajin berfikir di tambah dengan rajin menelaah seterusnya bertanya kepada yang lebih tahu, itulah langkah kearah FAHAM... jangan hanya rajin mempersoalkan itu dan ini tanpa pernah cuba berfikir!!!
kita tidak mungkin akan faham dengan sebenar faham hanya dengan beberapa modul yang kita lalui. yang paling penting, faham itu, Allah s.w.t yang beri, jangan pernah jemu meminta padaNya, kerana pasti ditunaikan. jangan putus asa dengan Rahmat Allah. kefahaman itu perlu dicari sahabatku... teruslah melangkah,. Ummah di luar sana perlukan insan-insan yang tinggi semangatnya untuk perjuangkan agama Allah. ambillah peluang yang ada untuk mempersiapkan diri. jangan pernah berundur walau selangkah. semoga sentiasa diberkatiNya...
SrikandiMuda...

Category: | 0 Comments

0 comments to “tidak faham makna "FAHAM"”