Subscribe RSS

“Semua makanan untuk program kali ni kita akan tempah” kata Ustaz kepada saya semasa saya bertemunya untuk berbincang tentang persediaan program kepimpinan pelajar yang dianjurkan di sekolah tempat saya mendapat sentuhan tarbiyah sekitar tahun 2005 ketika itu.

“Kita tak masak sendiri ustaz?” Tanya saya, perlukan kepastian.

Bukan apa, bagi saya kami dah biasa berprogram dengan kapasiti peserta dan pelaksana yang sama, dan biasanya pihak jawatankuasa pelaksana sendiri yang menyediakan makanan untuk keseluruhan yang hadir pada program yang mengambil masa dalam 3 hari 2 malam tersebut kerana ingin menjimatkan budget program. Maklum lah program-program pembinaan sahsiah seperti ini, biasanya tidak ditaja dan jarang sekali mempunyai kewangan yang mencukupi. Kadang-kadang ketika itu saya tertanya-tanya juga, kenapalah susah benar nak dapatkan syarikat, agensi kerajaan mahupun swasta ataupun para hartawan yang dermawan yang sudi menaja program-program yang sungguh didahagakan oleh generasi remaja kini, tapi kini, saya semakin mengerti tentang hal ini.

Program kali ini, saya sedikit kurang setuju jika makanan ditempah kerana ia melibatkan perbelanjaan yang bukan sedikit. Walaupun kali ini kami mendapat tajaan sepenuhnya daripada pihak sekolah atas anjuran Persatuan Pelajar Islam(PERPIS) SMK Elopura Bestari, atas budi baik tuan pengetua En. Sani Sahwi yang pada ketika itu cukup memberikan sokongan padu terhadap kami, namun bagi saya budget tersebut boleh dijimatkan untuk menampung keperluan lain, sekurang-kurangnya ada sedikit asset untuk program seterusnya dalam menyambung hayat Persatuan Remaja Islam Sandakan (PERISA) yang baru setahun jagung ketika itu.

“Saya nak jimatkan tenaga yang digunakan oleh pelaksana program” ujar ustaz ringkas.

Tanpa kata-kata, dahi saya berkerut dan hati mula bermonolog,

Bukan sebelum ini pun sama juga? Kami juga yang kena masak, dan tenaga dari saff yang sama juga yang akan gerakkan program kali ini. Seingat saya, tidak ada dalam kalangan kami, yang pernah mengadu tentang ketidakmampuan menampung tugasan tersebut”

Perkara inilah yang amat saya kagumi dengan semua sahabat seangkatan ketika itu yang kebanyakannya saya kenali dengan lebih dekat melalui program-program seumpama ini.

Ustaz yang melihat kerutan di dahi saya menjelaskan akhirnya,

“Sedaya mungkin saya ingin kurangkan keletihan kamu semua. Tidak berkualiti proram ini bila penggeraknya terutama sekalai fasilitator yang menjadi nadi objektif program, letih dan tidak bermaya sepanjang program. Tidak ceria.” Ustaz berhenti seketika memandang saya. Lalu dia menyambung satu ayat yang tidak pernah saya lupakan samapi sekarang

“Badan yang terlalu letih dan muka yang tidak ceria, akan merugikan dakwah”. Ketika itu sebenarnya saya tidak dapat fahami sangat apa maksud penuh daripada penjelasan ustaz, Cuma akur saja dengan perancangan dan arahan tersebut. Program itu akhirnya berlangsung dengan lancar, pujian hanya kepada Allah.

Baru Mengerti

Semalaman tidak sempat melelapkan mata, ada perkara penting yang perlu saya bincang dan selesaikan dengan saff seangkatan yang selalu digelar sayap kiri perjuangan ini. Usai Solat subuh dan menyelesaikan urusan dengan Pencipta, masing-masing cuba melelapkan mata seketika.

“Siapa yang tukang kejut ni?” Sempat saya bertanya sebelum masuk ke bilik. Bimbang semua terlelap lama, ada perjumpaan penting jam 9 pagi nanti. Sempat cik Tarbiyah menjawab,

Ana, InsyaAllah” saya hanya membalas dengan senyuman dan berlalu ke masuk ke bilik saya.

Perjumpaan hari tu bermula lewat sedikit atas permintaan semua dan berlanjutan hingga waktu zohor. Tidak habis, dan ada lagi beberapa perkara yang perlu diselesaikan. Selepas Zohor, tidak dapat menyambung diskusi tersebut kerana ada hal tertangguh yang perlu diselesaikan diluar kampus. Lantas, saya bersama 3 orang lagi tulang belakang saya, bergerak keluar. Sekembali ke kampus, dalam perjalanan, adik Usrah saya mesej,

“Akak di mana?”

Saya tersentak, baru teringat, rupanya ada usrah petang ni. Saya terlupa. Dan saya yakin adik-adik sudah sedia menanti saya.

“Akak di luar ni, kita start pukul 5 pm boleh ya?”

“Ok =)” balas adik tersebut. Usai solat asar, sesi usrah diteruskan. Saya ketepikan niat asal ingin mengisi perut yang kosong tidak diisi semenjak pagi tadi.

Alhamdulillah, majlis ilmu tersebut berjalan seperti biasa, walaupun pada permulaannya saya berterus terang dengan adik-adik tentang keadaan yang kurang stabil dek kurang sedia kali ni. Mereka senyum dan respon yang aktif daripada semua mengubat keletihan seharian. Selesai majlis tersebut, azan maghrib berkumandang.

Selesai solat maghrib, setelah mengambil masa seketika, mengisi perut di cafeteria, saya ke masjid dan menyelesaikan solat Isyak. Selepas itu terlelap. Cik Tarbiyah datang mengejutkan sekaligus mengingatkan, majlis dah nak mula. Saya mendapat mesej dari big boss, peringatan bahawa majlis dah nak mula. Malam itu ada perjumpaan dengan semua, sedikit pengisian rohani,dan suntikan semangat sebelum balik bercuti semester selepas ini.

Saya kurang tumpuan ketika itu, tapi sempat juga menangkap sedikit input yang saya kira memang berguna untuk menerusakan langkah akan datang.

“Saya nak balik lah” bisik saya kepada cik kebajikan yang duduk di sebelah saya.

“ mana boleh, lepas ni sambung diskusi pagi tadi”

Ya Allah, saya terlupa tentang tu. Dan ada perkara penting yang saya perlu kemukakan. Saya terlupa untuk fikirkan tentang tu.

“Kita minta tangguh je lah” kak long memberikan cadangan.

“em..” saya berfikir juga untuk itu, tapi bila saya fikir semula, seperti tidak ada masa lain pula.

Dan diskusi itu diteruskan. Dengan keadaan otak yang hang ketika itu, agak sukar saya menjelaskan dan mengemukakan idea dan pandangan. Tenaga sudah mencapai tahap negative. Dan kesannya, saya cukup tidak puas hati dengan keadaan diskusi yang kurang harmoni kerana kepenatan kebanyakan ahli mesyuarat.

Sekembali ke bilik. Sebelum melelapkan mata, saya teringat semula pesanan ustaz lebih kurang 4 tahun yang lalu, “Badan yang sangat letih akan merugikan dakwah”.

Sekarang baru saya mengerti maksud ustaz ketika itu. Semasa letih nilah, emosi tidak stabil, keputusan yang diambil tidak difikir dengan rasional dan perbincangan menjauhi keharmonian.

Bukan sekali dua saya menghadapi situasi seumpama ini, tidak kira lah yang saya hadapi sendiri, dan juga saya perhatikan berlaku dalam kalangan sahabat-sahabat. Badan yang letih akan memaksimakan tahap tekanan, dan mengurangkan tahap rasional yang ada.

Hakikat keletihan itu sememangnya tidak boleh dielakkan, kerana saya tidak dapat menafikan bahawa kerja yang kita ada melebih daripada masa dan tenaga yang kita ada. Tetapi, semuanya perlu disusun dan diuruskan dengan baik. Saya mengambil pengajaran daripada beberapa situasi yang saya hadapi, aktiviti seharian perlu diaturkan dengan baik, supaya tidak berlaku lagi keletihan yang merugikan dakwah.


SrikandiMuda...

Category: | 1 Comment

1 comments to “Letih seorang Daie”

  1. KAJIAN SEMASA MENGENAI PERKEMBANGAN WAHABBI DI MALAYSIA, sila google tajuk-tajuk seperti di bawah ini:-

    (a) http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
    (b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
    (c) Jom Kenali Dr Maza & Co
    (d) Ahlul Bait Yang Dicerca
    (e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
    (f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
    (g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah