Subscribe RSS


Rasa kurang selesa berada dalam kelas System Analysis and Design (SAAD) semalam. Saya sampai lewat 10 minit ke kelas tersebut, tak perasan jam dah hampir pukul 2 petang. saya masih ghairah menerawang di alam maya, sedang mencari maklumat untuk 'planning future life'. Sekurang-kurangnya saya dapat sedikit over-view tentang sesuatu yang saya cari-cari sebelum ini. Sesampai di kelas, lectutere dah mulakan sesi kuliah, dia berada di bahagian belakang, saya tidak sempat mengesan dimana, hanya suara yang kedengaran. saya mengambil tempat duduk dan cuba memberikan fokus kepada tajuk lecture hari ini. 'Project Planning'.
'Macam tau-tau aku sedang dalam rangka mengemaskan planning hidup' saya bermonolog.
Teruja sedikit dengan topik perbincangan, boleh implimentasi terus konsep planning dalam kehidupan harian. Tapi, mood saya tiba-tiba berubah bila lecturer ke hadapan kelas, mungkin saya kuraang selesa dengan satu keadaan. Sepantas itu fikiran menerawang ke tempat lain. saya masih dapat mengikuti proses pembelajaran tersebut tapi tumpuan agak kurang. Teringat di Baitul Qurra, suasana bumi berkat itu menggamit rindu di dalam hati. Keadaan yang damai, syariat berpakaian menutup aurat dituruti oleh semua warga Bq.

Kelas Sound and Image hari ini agak suram. Mungkin lecturer baru belum lagi familiar dengan kami sekelas. Agak kurang juga yang hadir kelas hari ini, kursus minor daripada sekolah pengajian seni. Saya cuba 'menghadirkan' diri dan minda saya ke dalam kelas tersebut. Saya agak terkilan di satu part, bila membicarakan tentang music, bila ada yang berbicara tentang pub, kelab malam, kelab dangdut, seolah-olah perkara yang cukup biasa bagi semua orang. siap gelak dan merasakan itu satu perkara yang biasa.
"Di Labuan ni banyak kelab malam kan?" spontan pensyarah dari kampus induk itu bertanya yang sebenarnya tidak mengharapkan jawapan daripada sesiapa.
Sekali lagi pilu, terasa terhiris hati saya mendengar. Lalu, saya berdiri dan keluar dari kelas, seketika, ke bilik air. Perlu ditenangkan hati ini. Mungkin bagi sesetangah pihak perkara itu biasa, tetapi bagi saya satu cabaran dan tanggungjawab yang cukup memberatkan bahu memikirkan keadaan persekitaran begini.
Sekali lagi, suasana Baitul Qurra, menggamit rindu yang mendalam...

Menggamit Rindu.

Sebetulnya sejak meninggalkan Baitul Qurra setelah tamat sesi daurah pada cuti semester yang lalu, agak sukar menghilangkan aura ingatan dalam jiwa ini terhadap suasana ketenangan di pusat pengajian ilmu yang sungguh memukau itu. Walaupun sudah sebulan meninggalkan rutin berguru di sana, tidak dapat dinafikan rindu dengan ketenangan yang ada di sana tidak berkurangan. Jika diikutkan hati, ingin sahaja berada lebih lama , dan meneruskan pengajian ilmu yang cukup-cukup dirasakan keperluannya. semakin belajar, semakin terasa kekurangan ilmu. sehingga pernah terfikir-fikir satu ketika, ingin mengubah manhaj kehidupan, jatuh hati dengan budaya menuntut ilmu, dan amalan ruhiyyah di sana. Andailah bukan kerana teringatkan keadaan kritikal bumi di bawah bayu, sudah pasti tiada lagi pertimbangan lain.

Selama sebulan di BQ, terasa barulah ada ruang yang khusus saya peruntukkan untuk diri ini. Mengislah dan muhasabah diri. terasa terlalu lama asyik memikirkan untuk insan lain, untuk adik-adik usrah, untuk adik-adik program, untuk family, untuk sahabat-sahabat seangkatan, sehingga terlalu kurang untuk diri sendiri. Masa di BQ ni lah peluang keemasan persembahan khusus untuk diri ini. Sentuhan tarbiyyah daripada murabbi, Ustaz Hj Zulkifli, Hj Ismail cukup menyentuh tangkai hati yang selama ini ketandusan bisikan tarbiyyah. Bumi Borneo, khususnya Labuan, sangat kekurangan murabbi untuk menyalurkan kesedaran dan menyuntik semangat kepada penggerak dakwah di sini.


Dua Dunia Kita Berbeza

Seminggu terakhir di Melaka, saya mula mendapat mesej-mesej yang menuntut saya untuk kembali kepada realiti kehidupan semasa, kembali memikirkan taklifan yang perlu diteruskankan. Mesej-mesej peringatan tentang program-program kampus, beberapa tugasan yang perlu difikirkan khususnya untuk menyambut ketibaan student baru sekaligus mad'u baru. Saya sedikit terhantuk, seolah-olah baru kembali dari sebuah dunia yang lain. Setelah hampir sebulan saya tidak dituntut untuk memikirkan perkara-perkara tersebut, walaupun sebenarnya tidak pernah hilang dari fikiran, saya agak kekok rasanya. Dunia Baitul Qura' betul-betul memukau. Sehingga pernah saya katakan kepada sahabat seangkatan yang lain, antunna perlu pergi ke sana, ambillah masa untuk menuntut ilmu seketika di sana.

Setelah kembali ke bumi Sabah, sempat seketika singgah di kampung halaman. Terharu rasanya. Satu kesimpulan yang berat untuk diakui, " Saya terpukau dan jatuh hati dengan suasana Thaqafah ilmu di sana, tapi bumi tandus ini sangat-sangat memerlukan. Keutamaanya buat masa ini, di sini." Jauh di sudut hati menanam azam kearah sebuah impian, tapi, bukan untuk direalisasikan sekarang. Biarlah dulu sebagai azam dan impian. yang utama perlu difikirkan, khidmat bakti, curahan tenaga untuk melihat bumi di bawah bayu ini juga merasakan ketenangan hansil pancaran nur Islam. Mungkin agak panjang lagi episod perjalanannya, dan yang panjang itu perlu ada yang memulakan, menggerakkan dan meneruskan. Jika terhenti, maka ianya tidak bermakna dan sia-sia.

Sesekali, hati ini terusik,
Sukarnya mengekalkan amalan ruhiyyah di bumi kontang ini, yang amat senang dikekalkan di sana.
Payahnya menghadapi masyarakat pelbagai ragam di sini, sedangakan di sana warganya menepati syariatullah.
Peritnya untuk mencari ketenangan menerap budaya menuntut dan mengamalkan ilmu di sini, yang menjadi rutin harian penuntut di sana.

Namun, jika bukan kita yang perjuangkan, maka siapa lagi? Di manapun berada maka, tuntutan sebagai khalifah Allah, tidak terlepas.
Lalu, dengan satu senyuman saya berbisik pada diri, dua dunia kita berbeza, tapi, tujuan dan matlamat akhir kita tetap sama.


"Wahai Tuhan yang membolak balikkan hati, tetapkanlah hatiku dalam ketaatan kepadaMu"

SrikandiMuda...

Category: | 0 Comments

0 comments to “Dua Dunia Kita Berbeza”