Subscribe RSS

Melalui pengamatan dalam penulisan di beberapa blog yang sempat saya santap, khususnya yang membicarakan tentang gerakan mulimat, sungguh, nadanya sehala. Terdapat beberapa pandangan yang sedikit berbeza, cuma kebanyakannya sama. Majoriti antara mengeluh dan mengharap. saya berfikir, adakah penulisan ini juga ingin menambahkan lagi keluhan-keluhan terhadap kelesuan muslimat atau lontaran-lontaran harapan terhadap nafas kebangkitam muslimat? mengkin agak payah untuk saya keluar dari lingkungan persoalan ini.

Siapa kata muslimat tidak sedar?

Tidak sama sekali. andai ada pihak ingin labelkan penggerak muslimat kini tidak sedar, maka bagi saya kurang tepat label tersebut. Masakan tidak sedar, dengan banyaknya penulisan berbentuk kesedaran tentang betapa perlahannya gerakan muslimat kini Hentaman-hentaman pedih dan cukup menyakitkan telinga juga dilontarkan bukan sahaja oleh kaum adam malah, muslimat sendiri sudah ramai yang berani menghentam kelesuan gerakan muslimat.
Lantas, saya tidak bersetuju jika ada yang kata, Muslimat tidak sedar.

Muslimat = malu

"Muslimat sifatnya tersembunyi"... Teringat ungkapan guru saya ketika program daurah di Baitul Qurra, Melaka, baru-baru ini. Atas alasan ini kah muslimat senyap? semalaman saya berfikir tentang kenyataan ini. Teringat kisah Zainab al-Ghazali dan komitednya dalam memimpin gerakan muslimat ikhwanul muslimin, terkenang pula pengorbanan agung, kekasih hati Baginda, Siti Khadijah dalam episode hidupnya menemani perjuangan kekasih Allah. Tersembunyi yang dimaksudkan bukannya bererti berdiam diri, juga bukan pemerhati jarak jauh, apatah lagi menjadi tukang angguk dan geleng semata-mata. hayati makna madah "tangan yang menghayun buaian akan menggoncang dunia". lalu,adakah muslimat tidak perlu kehadapan? muslimat duduk rumah mengasuh anak-anak? lantas siapa yang perlu menangani masalah ummah yang tertuju terus kepada kaum HAWA. Gerakan Sister In Islam (SIS) satu contoh ancaman yang amat menggerunkan kepada kedudukan muslimat generasi akan datang. Boleh jadi berlaku kecelaruan dalam menilai kedudukan muslimat dari sudut pandangan Islam dengan pemanipulasian hujah dan fakta daripada golongan yang cukup berani ini. Lantas wajar lagi kah kita memilih untuk menjadi penggerak belakang tabir yang memang cukup terkebelakang?

Muslimat Proaktif

"Akak apa tajuk usrah akak malam ni?" Soal pengarah program PPMI yang sedang strugle menyiapkan persediaan- persediaan terakhir program tersebut. "Be Proaktive" dengan ringkas aku membalas sms tersebut. Masalah muslimat yang seringkali dikaitkan dengan emosi yang tidak menentu, gerakan yang lembab dan banyak lagi kenyataan-kenyataan yang cukup menjengkelkan cukup mengundang rasa keinginan untuk mencetuskan sesuatu yang boleh menjadi titik perubahan paradigma muslimat khususnya yang berada bersama-sama dalam gerakan Kampus ini.

Segalanya bermula dengan kita menilai kelemahan kita dan cuba memperbaikinya dari dalam diri sendiri. Jika masing-masing masih lagi terus dan terus menuding jari terhadap masalah itu dan ini, punca itu dan ini, kita tidak akan menemui satu jalan keluar daripada kemelut muslimat lesu yang semakin dicanang hebat oleh semua ahli gerakan seluruh tempat.

Sudah cukup banyak rasanya keluhan yang telah kita sumbangkan dan harapan yang kita persembahkan yang kita sendiri tidak tahu kepada siapa. sebetulnya harapan yang tinggi itu kita tujukan selayaknya kepada diri kita sendiri untuk terus menjadi satu pencetus kepada satu anjakan yang boleh menyumbangkan sesuatu kepada ummah. Walau medan mana pun yang menjadi pilihan kita, yang penting sudah pasti bukan memilih untuk berdiam diri.

segala potensi diri sebagai mahasiswi yang berada di dunia intelektual, kita seharusnya mampu mengenalpasti potensi diri dan memaksimakan penjanaan pemikiran dan sumbangan seiring dengan kemampuan yang kita ada. Jangan bazirkan masa, tenaga dan potensi akal kita hanya kepada perkara-perkara yang merugikan dakwah kita.

saya sendiri terkadang buntu dalam mencari jalan keluar dari kepompong semasa gerakan muslimat. Terkadang idea dan tindakan agak terbatas dengan pelbagai kekangan, tapi saya juga cukup risau dan bimbang dengan perkembangan potensi dan gerakan muslimat yang cukup perlahan. Tidak keterlaluan jika saya mengatakan kebanyakan ahli gerakan Islam khususnya muslimat agak malas berfikir. Tidak berminat menjadi pencatur, hanya berpuas hati dengan sumbangan sebagai penggerak, pekerja yang mendengar dan mematuhi setiap arahan.

dalam kebuntuan memikirkan di mana sebenarnya langkah harus bermula.. saya mencapai telefon dan menaip sms kepada sahabiah seangkatan, ada satu usrah + sesi brainstoming yang akan diadakan, kita perlu berganjak... bersambung


SrikandiMuda...

Category: | 3 Comments

3 comments to “Gerakan Muslimat : Antara Mengeluh dan Mengharap”

  1. salam perjuangan.tidak mudah menggerakkan lebih tidak mudah mahu memulakan.Muslimah lemah adalah satu keberuntungan yang ada berbanding apabila muslimah langsung tidak menempatkan diri.Tarbiah alam perkumpulan umpama kampus hanyalah permulaan kemuncak kekecewaan akan lebih dirasai apabila kita sudah berada di luar dan kelemahan muslimah ditemui.Tapi apa yang pasti bukan mudah menggerakkan hati-hati manusia untuk mencintai cinta hanya yang benar2 mahu merasai akan merasai.moga terus istiqomah apabila berada di dunia yang lebih lebar ruang dakwah yang memiliki 1001 alasan.

  1. Terima kasih atas coment nya... benar, dunia luar, semakin besar ruang dakwah, semakin banyak alasan untuk tinggalkannya.... doakan saya n kita semua istiqamah di mana pun berada, yang pasti, ruang lingkup kampus perlu diterobos, pecahkan segala kelesuan muslimat, soal dunia lepas grade nnt persoalan kedua, yg akan kita brainstoming bersama nnt... (pesanan khas kpd shbt2 seangkatan di kampus)

  1. salam. maaf, saya masih menunggu sambungan artikel ini..=)