Subscribe RSS



Musim final exam sedang melanda mahasiswa di hampir seluruh IPTA/S seluruh Malaysia. Musim-musim beginilah yang sering memberikan perubahan suasana kampus yang drastik. Semua mahasiswa berada di zon berjaga-jaga. Musim memohon maaf dan doa dari semua sahabat2. cukup seronok walaupun di himpit tekanan. Pada ketika ini lah pelajar2 cukup excellent dalam perancangan masa. Dan Ketika ini juga lah kita melihat ramai yang cukup peka dengan perkembangan semasa, mesti selalu jumpa lecturer, kot-kot ada hint untuk paper final nanti. Paling kurang pun, kena menjenguk ke notice board di hadapan bilik pensyarah untuk update perkembangan terkini. Takut terlepas maklumat, rugi nanti. Itulah serba sedikit rutin hidup pelajar-pelajar yang menghadapi musim exam.

Jika diamati, cukup memberikan ibrah yang sangat besar kepada kehidupan muslim. Agak beruntung jika kita meletakkan rutin harian kita sebagai exam kehidupan. Sentiasa dalam zon berjaga-jaga, pengurusan masa yang excellent, kepekaan dengan kehendak EXAMINER, cukup menjadi guide line untuk mengatur kehidupan dengan baik.


Zon Berjaga-Jaga

Dimusim peperiksaan, semua pelajar berada di zon berjaga-jaga. Kesihatan kena jaga, jika sakit masa exam pasti tidak dapat perform yang terbaik walaupun dah bertungkus lumus berusaha,. Makanan yang berkhasiat dan amalam hidup yang sihat sepanjang tempoh exam sangat dititik beratkan. Alangkah baiknya jika kita terjemahkan dalam exam kehidupan harian kita. Kena jaga kesihatan, untuk perform yang terbaik dalam pengabdian kepada Rabb. Begitu juga dalam setiap tingkah, mesti berada di zon berjaga-jaga, takut seandainya tersalah laku, tersilap tutur. Kena minta maaf dengan semua, takut lah kalau ada dosa-dosa tersimpan lama di sanubari insan lain. Lebih-lebih lagi bab pengurusan masa, saya perhatikan setiap bilik sahabat-sahabat pasti terpampang jadual Final Exam yang biasanya di hiasi dengan kata-kata semangat berbentuk amaran kepada diri sendiri menunjukkan pentingnya untuk pass exam ni. Hari ni mesti habiskan chapter ni, malam ni kena study subject ni. Lepas subuh kena khatamkan bab ni. Walaupun di hari lain cukup payah menahan mata daripada tidur selepas Subuh, musim exam cukup berbeza, tidak ada masalah untuk berjaga malam hingga kepagi semata-mata untuk habiskan silibus. Hari exam lagi kena hati-hati, tak boleh datang lewat, kena tepat pada masanya, nanti bukan sahaja menyusahkan diri sendiri, tapi juga orang lain. Paling parah jika sampai tahap tak dibenarkan duduk paper tu. Sekali lagi, andai di terjemahkan ke exam kehidupan, pasti nilaian yang cukup tinggi. Solat mesti diawal waktunya, tempoh nak khatamkan Al-Quran kena sungguh-sungguh, disiplin!. Majlis ilmu tak boleh lewat, nanti tertinggal input penting. Meeting kena tepati masa, nanti menyusahkan orang lain nak tunggu. (Penulis lah orang yang paling perlu muhasabah). Subhanallah. Indahnya andai mampu, minda ini di setup bahawa hidup ini satu peperiksaan penting.


Pensyarah @ Examiner

Pensyarah lah orang paling dipercayai di musim exam. Setiap butir kata dicatit dengan penuh yakin. Lebih-lebih lagi bila lect mention, ini bab yang akan keluar final nanti. Jangan baca bab ni, tak akan keluar. Kena hafal proses ini, banyak markah di situ. Jangan jawab dalam bahasa melayu, saya tak akan semak paper kamu. Confirm, walau seteruk mana pun English kita, mesti tak berani nak ingkar. Setiap ‘Jangan’ dan ‘Kena’ yang digariskan oleh pensyarah, sangat penting. Kena akur. Tidak ada pilihan untuk elak. Sebab markah di tangan lect. Once we fail, should repeat the paper. Jadi jangan cari pasal. Itu exam kampus, Exam kehidupan bagaimana? Sejauhmana kita akur dan taat dengan setiap ‘jangan’ dan ‘kena’ daripada EXAMINER agung yang Maha Adil dan Maha Teliti??? hakikat Manusia kini, yang ‘jangan’ itulah yang paling suka di buat. Suruhan dan larangan NYA seperti angin lalu, tak pernah terfikir akan pointer yang akan jatuh di FINAL EXAM nanti. Jadi kita lebih patuh kepada Pensyarah daripada Pencipta Pensyarah??? Na’uzu billah..


FINAL EXAM

Final exam cukup mendebarkan… kena sedia. Kalau tidak.. pasti natijah buruk di hujungnya. Pasti muka mencuka bila result dah keluar. Mula lah nak cari di mana silapnya. Itu hukum alam. Exam kehidupan juga persis begitu. Di penghujung nanti kita ada FINAL EXAM. Segalanya akan dipertontonkan. Akan di nilai dengan adil. Tidak ada seorang pun yang terlepas dari penilaian itu. Di penghujung nanti lah kita akan tahu keputusan akhir kita dapat grade atau tidak, ijazah kelas keberapa dan sebagainya. Cuma beza antara final exam di kampus dan kehidupan kita, Final exam Hidup kita soalannya soalan bocor. Semua dah maklum, tapi terlalu sedikit yang bersedia. Exam di kampus, semua bersungguh buat persediaan, walau tak sure pun soalan mana yang keluar. Lagi satu perbezaan besar, kalau exam di kampus, kalau gagal , boleh repeat paper, ada lagi peluang ke2, ke3 dan seterusnya. Tapi, kalau FINAL EXAM hidup kita, tak ada peluang kedua. Tiada lagi repeat paper, merayu macam mana pun. Sekali kita Shut Down, Tak mungkin boleh restart semula. Inilah perbezaan paling scary.


Sekali Lagi, penulislah insan yang paling perlu muhasabah…


Apa pun, salam jihad di medan IMTIHAN kepada seluruh insan-insan yang menghadapi exam ketika ini. Dalam persiapan hadapi exam kursus masing-masing, jangan kita abaikan persediaan FINAL EXAM hidup. Kerana tidak ada peluang ke dua, tidak ada pilihan ketiga pilihlah antara dua. PASS or FAIL, SYURGA or NERAKA.




SrikandiMuda...

Category: | 0 Comments

0 comments to “FINAL EXAM...”