Subscribe RSS

“Nanti, kalau masuk U, kamu tak perlu lah pakai tudung labuh bulat. Guna tudung bidang 60’ tu pun dah ok. ”

Ustaz yang mengenalkan saya dengan dunia tarbiyyah dan perjuangan ini memberi saranan. Terkedu juga saya seketika. Ketika itu ustaz menghantar kami pulang ke hostel selepas selesai satu majlis makan-makan di rumahnya. Saya sekadar menjawab persoalan ustaz dengan satu senyuman hambar. Penuh tanda tanya di hati, tapi tak berniat untuk menyuarakan pada ustaz. Bukan isu tudung labuh yang saya ingin ketengahkan, tetapi keperluan proses ADAPTASI dengan keadaan persekitaran baru amat perlu diteliti dan diamati.

Perubahan keadaan persekitaran cukup memberikan tekanan untuk kita mengatur langkah-langkah seterusnya. Macam kalau kita berada di tempat baru lah, agak kekok dengan keadaan sekeliling. Bukan semudah yang disangka. Itulah kesimpulan awal yang saya boleh nyatakan. Semasa program persediaan memasuki alam kampus dulu, saya cukup memandang ringan perkara ini. Tidak pernah tergambar akan ada kesulitan dalam proses beradaptasi dengan keadaan kampus, atau lebih khususnya, gerak kerja perjuangan di kampus. Bila ada sahabat yang menegaskan perkara ini, saya tidak dapat membaca maksud sebenar yang diperkatakan oleh mereka, apa yang susah sangat, yang penting kita faham kita perlu bergerak, untuk amar ma’ruf nahi mungkar. Then, tak kira dimana, bila dan bagaimana, semuanya bukan masalah. Itulah persepsi awal dan keyakinan saya ketika itu. Betul-betul no idea dengan amaran mereka mereka yang dah dulu merasainya.

Realiti Sebenar.

Bila kaki dah menjejak ke alam kampus yang sering diperkatakan sejak zaman sekolah lagi.. minggu-minggu pertama, agak selesa rasanya. Tak ada tekanan pun everythings ok. Tapi, bila dah mula berjinak-jinak dengan proses gerak kerja , tarbiyah dan dakwah di kampus, huh.. begini rupanya. Cukup berbeza dengan alam perjalanan perjuangan semasa di alam sekolah dan di tempat sendiri. Matlamat dan tujuan tetap sama, tak ada berubah sedikit pun. Tapi, cara, kaedah, dan persekitaran amat berbeza. Kesilapan membaca keadaan sekeliling boleh menyebabkan kita berasa sangat lemah. Tindakan yang diambil sudah pasti hilang arah,. Mengapa tidak, keadaan (waqie’) berbeza. Cukup menekan naluri. Mujur tidak bersendirian. Ada lagi sahabat-sahabat penguat semangat yang tidak jemu-jemu saling memberi ransangan positif.

Pernah sesekali terfikir, mampukah bertahan dengan keadaan begini. Tidak selesa dengan keadaan.

“Di sini, itu tak biasa,” “mana boleh begitu di sini”.. “orang lain tak boleh terima cara itu di sini”.

huh, jadi apa yang boleh??? Pernah juga akal yang tidak terpandu ini terfikir begitu. Pendek kata cukup janggal dengan keadaan baru ini.

Mereka pun sama.

Assalamualaikum, ” suara hambar seorang sahabat ketika menghubungi saya, dapat saya rasakan di awal perbualan lagi.

“Waalaikumsalam. Pa khabar? Lama tak dengar cerita. ” saya cuba bernada ceria.

“Free ka ni?”

“Free, ada apa ni? Macam ada benda serius nak bincang”

“Tak da lah. tak sabar nak balik Sandakan. Saya cadang nak buat program, …”

nada suaranya semakin bertenaga bercerita mengenai perancangan dan cadangan program pengisian cuti semester nanti. Saya lebih banyak mendengar. Tapi, saya yakin, mesti ada masalah yang ingin diceritakan disebalik perancangan demi perancangan begitu. Saya bukan tak kenal perangai dan sifat sahabat-sahabat, lebih-lebih lagi yang seorang ni, kenapa tidak, satu ketika dulu, kami makan sepinggan, tidur sebantal. bila dah mula bercerita banyak pasal nak balik kampung ni mesti kes ada problem di kampus.

“Mahira, tak sama lah suasana kampus dangan kita dulu-dulu” saya diam, memberi laluan untuk dia terus meluahkan isi hatinya.

“Sukar juga nak biasa dengan keadaan ni”

Agak berat dia nak meneruskan. Akhirnya saya faham apa yang ingin disampaikan.

“Memang macam tu lah. dah memang keadaan kita tak sama, persekitaran pun berbeza. Kita kena terima keadaan ni. Kena beradaptasi.”

Bukan mudah. Tapi perlu. Tulah saranan saya kepadanya. Sebenarnya jauh disudut hati mengatakan yang saya pun menghadapi keadaan yang hampir sama. Mujurlah memang pernah diingatkan awal-awal dulu untuk bersedia dengan perubahan persekitaran.

“Ukhuwah di sini tak sama lah dengan kita di sana”

satu lagi aduan dari seorang sahabat lain yang saya kenali dalam program.

“Walau macam mana pun tetap tak sama. Rindu dengan kamu semua. Lambatnya masa berlalu.”

Minda saya cepat mentafsir, mesti kes yang sama juga. Tak pa lah inilah proses belajar namanya. Kita kena belajar berhadapan dengan keaadaan baru. Teknik dan cara tak boleh silap. Tindakan perlu terpandu agar tidak tersilap dalam menghadapi suasana. Rupanya, mereka pun sama

Bijak Dalam Tindakan

Kita kena bijak dalam teknik beradaptasi dengan keadaan persekitaran yang baru. Bukan bermaksud kita kena patuh seratus peratus dengan keadaan. Tidak boleh melakukan perubahan. Keadaan tidak mengizinkan. Perkara ini lah yang biasa terjadi bila tidak ada proses memahami keadaan dalam beradaptasi. Pernah juga terdengar statement, kita yang perlu ikut keadaan, atau kita yang mencipta keadaan itu. Pertimbangan bijak perlu segera dilakukan, jika tidak kita bimbang emosi dan semangat kita terpengaruh dalam menghadapi isu-isu yang kurang disenangi. Dalam perjalanan kehidupan sebagai khalifah Allah, memang sentiasa akan berhadapan dengan keadaan-demi keadaaan yang menuntut kita untuk terus beradaptasi dalam pemikiran dan tindakan. Jika kita tidak fleksibel dalam hal ini, risiko untuk kita tinggalkan medan ini amat tinggi.

Samalah halnya bila mahasiswa ingin terjun ke dunia luar kampus. Inilah ilmu yang sangat perlu dipraktikkan. Meninggalkan alam ilmiah memang dugaan yang paling perit dalam kamus kehidupan seorang pelajar yang bercita-cita ingin terus bekerja untuk Islam. Terlalu banyak cabaran dan dugaan yang terpaksa dihadapi. Keadaan di luar sana sangat berbeza dengan yang dialami di alam kampus. Lantas persediaan yang rapi perlu dititik beratkan. Terutama sekali kepada mereka yang berada di minit-minit terakhir medan percaturan kampus. Terlalu banyak bukti yang sering diceritakan, penggerak dakwah di kampus ‘senyap’ selepas melangkah ke luar. Mereka yang agresif juga hilang line bila kembali ke kawasan masing-masing. Agak gerun juga bila diceritakan dan melihat sendiri perkara ini benar-benar terjadi. Terlintas di fikiran, selama mana diri ini mampu bertahan. Mampukah menghadapi cabaran dalam proses beradaptasi dengan keadaan baru nanti, sama seperti masa mula-mula mengenal selok belok medan kampus. Saya sendiri tidak berani untuk komen banyak tentang hal ini kerana, tidak tahu lagi apa cabaran dan dugaan yang akan dihadapi nanti. Semoga Allah memimpin langkah kita semua. Kemahiran berADAPTASI perlu dipelajari bagi mempersiapkan diri untuk menghadapi hari mendatang. Sekadar lontaran.



SrikandiMuda...

2 comments to “Adaptasi. Satu Penilaian...”

  1. salam kenal,
    saudari, saya pernah melalui suasana dan plot2 dalam kehidupan anti ari ini. memang sukar bagi kita yang berasal dari sabah untuk membiasakan diri dengan budaya dakwah di semenanjung.
    namun kekuatan itu akan terbina, bukan dalam sehari, bukan sebulan, tapi ia adalah proses yang berterusan.
    kuatkan semangat dan perlengkapkan diri sebaiknya, insyaAllah kita akan bertemu di Sabah suatu hari nanti utk sama2 mengibar bendera agama. salam

  1. syukran akhi... moga terlaksana dakwah Islam di sabah. espcially sandakan..
    saya belajar di labuan. susana tarbiyyah dan dakwah dalam kampus yang agak berbeza...
    salam ta'aruf...